ورود به دنیای فروش آنلاین مانند شرکت در یک رقابت نفسگیر است؛ جایی که تنها افراد و کسبوکارهایی پیروز میشوند که به خوبی با روشها و استراتژیهای فروش اینترنتی آشنا باشند. در بازار پررقابت امروز، دانستن تکنیکهای موثر و بهروز بازاریابی آنلاین تفاوت میان موفقیت و شکست را رقم میزند.
برای موفقیت در این مسیر، نیازمند آموزش فروش آنلاین هستید. با یادگیری و اجرای این تکنیکها میتوانید در لحظه مناسب، مشتری را جذب کرده و تجربه خریدی بینقص ارائه دهید. در این مقاله، 22 روش برتر فروش آنلاین را معرفی میکنیم؛ تکنیکهایی که تاثیر مستقیمی بر افزایش فروش و رشد پایدار کسبوکار شما خواهند داشت.
چرا باید روشهای فروش آنلاین را یاد بگیریم؟
اگر این سوال برای شما پیش آمده که «چرا باید به روشهای فروش آنلاین مسلط باشم؟» در اینجا به این پرسش پاسخ میدهیم.
کسبوکار شما هر جا که شما هستید. با دانستن روشهای فروش آنلاین، دیگر به یک مکان فیزیکی محدود نمیشوید؛ هر کجا که دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد، دفتر کار شما هم میتواند باشد.
شروع کسبوکار با سرمایه اندک. یکی از بزرگترین مزایای یادگیری فروش آنلاین این است که میتوانید با حداقل هزینه، کسبوکار خود را راهاندازی کنید و گامبهگام رشد دهید.
24 ساعت در روز، 7 روز هفته فعال باشید. برخلاف فروشگاههای سنتی که زمان فعالیت محدودی دارند، فروشگاههای آنلاین بهصورت شبانهروزی و بدون وقفه آماده خدمترسانی به مشتریان هستند.
انواع فروشگاههای آنلاین
همانطور که در فروش حضوری باید به ظاهر و چیدمان فروشگاه خود توجه کنید تا مشتری را جذب کنید، در فروش آنلاین نیز انتخاب نوع مناسب فروشگاه اهمیت زیادی دارد. در ادامه با انواع مدلهای فروشگاههای آنلاین آشنا میشویم:
1. وبسایت تکبرندی
در این مدل، کسبوکارها محصولات یا خدمات برند خود را مستقیماً به مشتریان عرضه میکنند. اگر قصد دارید محصول خود را بدون واسطه بفروشید، راهاندازی یک وبسایت تخصصی بهترین انتخاب است.
2. خردهفروشان آنلاین
این فروشگاهها محصولات برندهای مختلف را بهصورت آنلاین عرضه میکنند. نمونههایی مانند دیجیکالا یا والمارت در این دسته قرار میگیرند.
3. وبسایتهای افیلیت (Affiliate)
افیلیت مارکتینگ راه دیگری برای کسب درآمد از طریق فروش آنلاین است. در این مدل، شما محصولات دیگران را تبلیغ و در ازای هر فروش، کمیسیون دریافت میکنید. این روش بهویژه برای کسانی که مخاطبان قابلتوجهی دارند، مناسب است.
4. بازارهای آنلاین (Marketplaces)
بازارهای آنلاین به کسبوکارهای کوچک و متوسط اجازه میدهند محصولات خود را در یک پلتفرم مشترک عرضه کنند. آمازون یا ایبی نمونههای معروفی از این مدل هستند.
با شناخت این مدلها و انتخاب استراتژی مناسب، میتوانید کسبوکار خود را بهصورت هوشمندانه توسعه دهید و از مزایای دنیای آنلاین بهرهمند شوید.
روشهای فروش اینترنتی
در این مقاله ، 23 تکنیک فروش اینترنتی و روش خلاقانه برای شروع فروش آنلاین در اختیارتان قرار خواهیم داد:
1. اسلایدرها را از صفحه اصلی خود حذف کنید.
اگر جدیدترین نکات مربوط به طراحی وب سایت را دنبال کرده باشید احتمالا با اسلایدرها آشنایی دارید. آنها تصاویر ثابت و متحرکی هستند که به منظور رساندن پیام و تبلیغات در وبسایتها قرار میگیرند. اسلایدرها به دلیل مزایایی که دارند بین بازاریابان از محبوبیت خاصی برخوردارند. شاید شما هم به استفاده از آنها در صفحه اصلی وب سایت خود فکر کرده باشید زیرا میتوانید به این طریق تعدادی از محصولات و ویژگیهای مختلف را به نمایش بگذارید.
اما اگر به دنبال افزایش فروش آنلاین هستید، باید فوراً آن را حذف کنید. نه تنها هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد اسلایدرها باعث افزایش فروش شده اند بلکه شواهد زیادی وجود دارد که نشان میدهد وجود چنین تصاویری باعث گمراهی و گیج شدن مشتریان میشود.
وقتی شرکت زیمنس اسلایدر چرخشی خود را در وب سایتش آزمایش کرد، کاربران تشخیص ندادند که در آن تخفیفهای ویژهای نمایش داده میشود زیرا تصویر خیلی سریع تغییر میکرد (منبع). خوشبختانه این فقط یک آزمون بود و ما هم میتوانیم از آن درس بگیریم. به جای قرار دادن یک اسلایدر چرخان بزرگ یا تغییر اسلایدر در صفحه اصلی خود، آن فضا را به مهمترین پیام خود اختصاص دهید.
2. طرحهای محبوب و پر فروش را مشخص کنید.
طبق اثر چشم و هم چشمی در علم روانشناسی، مردم پیروی از اکثریت را دوست دارند. آنها صرف نظر از عقاید خود در درجه اول همان کاری را انجام میدهند که دیگران آن را انجام داده اند. به همین دلیل است که بازاریابان دائما از عباراتی مانند “برند شماره 1 آمریکا” یا “توصیه شده توسط اکثر پزشکان” یا “پرفروشترین محصول سال” استفاده میکنند.
جملاتی از این قبیل احساس اعتماد را در مخاطبین ایجاد میکند و در تصمیمات آنها اثر میگذارد. در واقع آنها استدلال میکنند که اگر دیگران قبلا همین مورد را انتخاب کرده باشند پس احتمال کمتری وجود دارد که از خرید خود پشیمان شوند. بنابراین اگر بخواهید از اثر چشم و هم چشمی به نفع خود استفاده کنید باید محبوبترین و پرفروشترین گزینهها را در صفحه قیمت گذاری وب سایت خود مشخص نمایید. سایت AdEspress به وضوح بیان میکند که کدام طرح در صفحه قیمت گذاری آنها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
3. اطلاعات تماس خود را وارد کنید.
اگر شما یک شرکت B2B هستید، بهترین روش برای افزایش فروش محصولتان ممکن است یک استراتژی ساده باشد که هرگز فکرش را هم نمیکردید. اگرچه ممکن است انتظار نداشته باشید، اما طی تحقیقات انجام شده عدم وجود اطلاعات دقیق تماس باعث نا امید شدن مشتریان بالقوه از برقراری تماس با شرکت شده و احتمال خرید آنها را کاهش میدهد.
طبق دادههای سایت KoMarketing، اولویت شماره یک مشتریان بالقوه در وب سایتهای فروشندگان، اطلاعات تماس آنها است. حتی اگر ترجیح میدهید از طریق بخش تجارت الکترونیکی وب سایت خود اقدام به فروش کنید، بسیاری از مشتریان B2B ترجیح میدهند فقط با نماینده فروش شخصاً صحبت کنند. حتما اطلاعات تماستان را کامل کنید و فرم “ارتباط با ما” را در سایت قرار دهید.
با درج شماره تلفن، آدرس پستی کامل و آدرس ایمیل؛ دسترسی مشتریان به خود را هر چه میتوانید آسانتر کنید و فروش خود را افزایش دهید. از آنجایی که دسترسی به اطلاعات تماس شما یک ویژگی مهم است و بسیاری از بازدیدکنندگان به دنبال آن هستند، بهتر است آن را در تمام صفحات وب سایت خود قرار دهید.
4. در نام گذاری و جملات خود دقت کنید.
وقتی مشتری در حال تصمیمگیری است که کدام یک از طرحها و قیمت گذاریهای شما را انتخاب کند، احتمالاً به دنبال جزئیاتی میگردد تا سرنخهایی را که ممکن است در انتخابش موثر باشد را بدست آورد. بنابراین شما با نام گذاری موثر برای گرانترین برنامههای خود میتوانید نرخ رشد فروش آنها را افزایش دهید. سایت MailChimp یک نمونه عملی موثر از این موضوع است. این سایت قیمت گذاری طرحهای خود را به سه دسته برنامه رایگان، برنامه کم هزینه و برنامه فوق العاده تقسیم بندی کرده است.
طرحهای این شرکت چند سال قبل اینگونه نام گذاری شده بودند:
- کارآفرین
- کسب و کار در حال رشد
- اعضای فعال
MailChimp به مرور زمان دریافت که نحوه نام گذاری طرحها مناسب نیست، بنابراین در آنها تغییراتی ایجاد کرد. اصطلاح “کارآفرین” برای اکثر صاحبان مشاغل کوچک بیشتر جنبه تعارف داشت پس واژه “تجارت جدید” را جایگزین آن نمود. و یا واژه “اعضای فعال” بیانگر اشخاصی هستند که به ارسال هزاران ایمیل مشغولند و صندوق ورودی مخاطبان خود را با حجم زیاد پیامهایشان پُر میکنند. بنابراین واژه “اعضای برتر” را جایگزین آن کرد.
5. قیمتگذاری را در وبسایت خود حذف کنید.
گاهی اوقات لازم است قبل از اینکه در مورد قیمت صحبت کنید، مشتریان خود را ترغیب به خرید کنید. اگر شما در ابتدا و پیش از ارائه قیمتها محصولات خود را به مشتریان احتمالی معرفی نمایید و درباره کاربرد و ضرورت آن مخاطبین را متقاعد کنید احتمال فروش خود را بالاتر میبرید. برای این کار تمام منابع مربوط به قیمت محصولات را در صفحه خود حذف کنید.
بسیاری از وبسایتها گزینه “قیمت گذاری” را در بالای صفحه وبسایت خود به نمایش گذاشتهاند. اگر شما نیز این کار را انجام دادهاید، سعی کنید نسخهای از آن را بدون گزینه قیمت گذاری مورد آزمایش قرار دهید.
سایت Evernote توانسته است بدون ذکر قیمت محصولات خود در صفحه اصلی وب سایتش فروش خود را افزایش دهد. شما نیز میتوانید با الگوبرداری از چنین منابعی هوشمندانهتر عمل کنید. سایت Evernote به جای گزینه های “خرید” و یا “قیمت گذاری” در صفحه وب سایت خود از گزینههایی مانند “اشتراک رایگان” استفاده کرده که مخاطبین را ترغیب به ثبت نام در سایت نموده است. او با ترویج اشتراک رایگان توانسته است مخاطبین زیادی را جذب کند و در نهایت میزان فروش را افزایش دهد.
6. صفحه اول وب سایت خود را مطابق با برگه تبلیغاتی محصولتان طرح ریزی کنید.
اگر از تبلیغات به عنوان بخشی از استراتژی فروش آنلاین خود استفاده میکنید، اجرای آن طرح بر روی صفحه اول وبسایتتان میتواند نرخ فروش شما را به طور چشمگیری افزایش دهد. به جای اینکه به فکر اجرای طرحها و پیامهای مختلفی روی برگه تبلیغاتی و یا صفحه اول وب سایتتان باشید، روی ایجاد هماهنگی بین آن دو تمرکز کنید. این همخوانی اعتماد کاربران را جلب و نسبت به ثبت نام و خرید محصول شما ترغیب میکند.
همانطور که رافائل پائولین-دایگل در WordStream مینویسد، آگهی تبلیغاتی و صفحه اول وب سایت باید از دو جهت با یکدیگر هماهنگ باشد:
اول، ظاهر و طرح صفحه است. رنگ و طراحی صفحه اول وبسایت شما باید کاملاً شبیه طرح و رنگ آگهی تبلیغاتیتان باشد.
دوم، هماهنگی پیام تبلیغاتی با متن نوشته شده در صفحه اصلی وب سایتتان است. شما باید پیام تبلیغاتی خود را به همان شکل در صفحه اول سایتتان کپی کنید.
مشتریان بالقوه زمانی که متوجه این هماهنگی میشوند احساس اعتماد و راحتی بیشتری میکنند و در نتیجه در سایت شما ثبت نام خواهند کرد.
7. نمادهای اعتماد را در صفحه پرداخت نشان دهید.
اعتماد سازی یکی از کلیدهای روانشناختی است که باید از آن برای افزایش فروش خود استفاده کنید. به گفته Acquisio در یک مطالعه، 61٪ از خریداران آنلاین به دلیل آنکه سایتی فاقد مهر اعتماد بود از خرید خود منصرف شدند. چندین روش مختلف برای ایجاد احساس اعتماد و تأمین امنیت در صفحه پرداخت شما وجود دارد. به عنوان مثال در ابتدا میتوانید با یک توضیح مختصر در مورد اقدامات امنیتی خود بر ذهن مخاطبان تاثیرگذار باشید.
سایت Zappos به مشتریان بالقوه خود اطمینان میدهد که ثبت اطلاعات مربوط به حساب کاربری آنها کاملا بی خطر است و شرح مفصلی از اقدامات امنیتی که در سایت خود استفاده میکند را ارائه میدهد. همچنین برای جلب اعتماد بیشتر میتوانید مهر اعتماد معتبر را نیز در سایت خود قرار دهید. برای این کار لازم است که فعالیت شما توسط مراجع مربوطه تأیید شود و سپس اجازه نمایش آن را خواهید داشت. اگر چه این عمل منجر به افزایش فروشتان میشود اما میتواند هزینه بر نیز باشد.
8. رضایت مشتریان را در صفحه خود به نمایش بگذارید.
مشتریان ترجیح میدهند محبوبترین و پرفروشترین محصولات را خریداری کنند. بنابراین بهتر است اطمینان حاصل کنند که دیگران نیز از خرید محصولات شما راضی هستند. به منظور اثبات اجتماعی خود میتوانید محیطی را فراهم کنید که مشتریان بالقوه با مشتریان شما ارتباط برقرار کنند و نظر آنها را به طور مستقیم از خرید محصول شما جویا شوند.
به عبارت دیگر، میتوانید در صفحه وب سایت خود تصاویر و سایر اطلاعات شناسایی افرادی که محصول یا خدمات شما را تایید کردهاند قرار دهید. با ارائه اطلاعات تماس، مشتریان بالقوه میتوانند حتی از معتبر بودن گواهی نامهها اطمینان حاصل کنند.
سایت Bizzabo صفحهای را به نمایش عکسها و نام کاربری افرادی اختصاص داده است که محصول آنها را تأیید میکنند. این عمل شکل قدرتمندی از اثبات اجتماعی است. شما نشان میدهید که نه تنها توصیفات شما واقعی است بلکه از اینکه بازدیدکنندگان کنجکاو بتوانند با افرادی که محصول شما را قبلا خریداری کردهاند تماس بگیرند خوشحال هستید.
9. در مشتریان احساس فوریت ایجاد کنید.
با تعیین مدت زمان مشخص برای خرید محصولتان میتوانید احساس فوریت در خرید را برای مشتریان ایجاد کنید. به جای آنکه منتظر افرادی باشید که برای خرید عجلهای ندارند دلیل قانع کنندهای برای سرمایه گذاری و خرید هر چه زودتر آنان ارائه دهید. مارکوس تیلور استراتژی ایجاد فوریت در فروش محصولات خود را پیاده کرد. او یک بسته تبلیغاتی کامل برای نوازندگان تهیه نمود که شامل برنامه هایی برای ضبط و پخش آهنگهای آنها بود. او در نسخه اول فروش خود هیچ گونه فوریتی قرار نداد. بنابراین فروش آن موفقیت چشمگیری به دست نیاورد.
در نسخه دوم سه عامل فوریت ایجاد کرد:
اولین فوریت آن در محدودیت زمان دانلود برنامه بود.
دومین فوریت ارائه تعداد بستههای محدود برای فروش بود.
و در سومین عامل فوریت خود وضعیت و پیشنهادات ویژهای را برای خرید محصول در مدت زمان معین ارائه داد.
به این وسیله او توانست احساس اضطرار و فوریت خرید را در مشتریان بالقوه ایجاد کند و در نتیجه موفق به افزایش ده درصدی فروش محصولات خود شد. بنابراین افزودن حتی یک شاخص کوچک برای فوریت میتواند تأثیر چشمگیری در موفقیت فروش شما داشته باشد.
10. ضمانت بازگشت وجه ارائه دهید.
بهتر است به منظور ایجاد حس اعتماد هر چه بیشتر مشتریان ضمانتی به آنها ارائه دهید که حتی در صورت پشیمانی از خرید متضرر نخواهند شد. یکی از موثرترین روشها برای انجام این کار ارائه ضمانت بازگشت وجه است. اساساً بر طبق چنین ضمانتی، شرکت مسئول میشود تا در صورت عدم تحقق مجموعهای از شرایط (مانند رضایت مشتری از محصول و یا تطابق قیمت با ارزش کالا) مبلغ خرید مشتری را به طور کامل بازپرداخت کند. هر چه ضمانت شما قویتر باشد فروشتان بالاتر خواهد رفت.
سایت Hotels.com با وعده اینکه مشتری همیشه بهترین قیمت را پرداخت خواهد کرد، به مخاطبین احساس اطمینان از خرید را میدهد و اینگونه منجر به افزایش فروش محصولات خود میشود. یکی از نکات جالب در مورد ضمانت این است که تعداد کمی از مشتریان از آن استفاده میکنند، حتی اگر از محصول راضی نباشند.
11. مراحل پرداخت را ساده سازی کنید.
ساده سازی فرآیند پرداخت یک روش عالی برای افزایش فروش در تجارت آنلاین است. بسیاری از سایتهای موفق مراحل خرید مشتریان را بسیار کوتاه کرده اند و شعار” ما تنبل هستیم” را برای توجیه این ساده سازی به کار برده اند.
هر مرحله اضافی در فرآیند پرداخت، تکمیل آن را پیچیدهتر میکند و در نتیجه باعث از بین رفتن بخشی از خریداران بالقوه شما میشود. تحقیقات موسسه بایمارد نشان داد که 27٪ از اشخاصی که سبد کالای خود را ترک کرده اند حوصله طی کردن یک فرآیند پیچیده یا طولانی مدت تسویه حساب را نداشته اند.
حال به چند روش میتوانید این 27% را کاهش دهید:
ابتدا تمام جزئیات پرداخت خود را در یک صفحه قرار دهید. هر صفحه جدید احتمال کنار کشیدن فرد از روند پرداخت را افزایش میدهد.
دوم، میتوانید تا زمانی که مشتریان بالقوه اطلاعات خود را وارد میکنند مراحل بعدی را پنهان کنید. به عنوان مثال، در ابتدا فقط فرمی را ارائه دهید که آدرس ایمیل و نام آنها را درخواست کند. هنگامی که مشتری این موارد را تکمیل کرد سپس جزئیات کارت اعتباری آنها درخواست شود و در انتها نیز اطلاعات حمل و نقل ظاهر گردد. این روند، پیچیدگی را در فرایند پرداخت کاهش میدهد و در نتیجه به افزایش فروش شما کمک خواهد کرد.
12. صفحه پرداخت را با لینکهای انتقال و تبلیغات پر نکنید.
لینکهای انتقال، مشتریان را به صفحات وبسایتهای دیگر هدایت میکند. بنابراین با ایجاد آنها سبب خروج مشتری از صفحه پرداخت میشوید. یکی از سادهترین راهها برای هدایت مشتری به صفحه پرداخت حذف لینکهای انتقال از صفحات مربوط به خرید است. VeggieTales، یک برنامه کارتونی برای کودکان است که فقط با برداشتن لینکهای انتقال هنگام پرداخت 14٪ افزایش درآمد به ازای هر بازدید کننده به دست آورد.
با هدایت کاربران به ادامه روند پرداخت، طبیعتاً جریانی به سمت یک سفارش موفق ایجاد خواهید کرد. بنابراین اگر لینکهای انتقال به مقصد سایتها و یا صفحات دیگری را در وب سایت خود دارید، همین حالا آنها را حذف کنید زیرا برای فروش موفق باید مسیر پرداخت هموار باشد.
13. نظرات مشتریان را به زبان خود بگویید.
یکی از هوشمندانهترین روشهای جذب مشتریان بالقوه، استفاده از نظرات آنها به زبان خودتان است. شما میتوانید نظرات مشتریان را درباره فاکتورهای مورد نیاز و دلخواهشان جویا شوید و سپس از همان موارد در تبلیغ و معرفی محصول خود استفاده کنید. هر چند نقل قول مستقیم از مشتری بالقوه ممکن است دشوار باشد اما اگر به اندازه کافی با مشتریان موجود مصاحبه کنید میتوانید دلایل اصلی آنها را از خرید محصول یا خدمات خود بیابید.
سپس با استفاده از دادههای بدست آمده، یک صفحه در وب سایت خود ایجاد کنید و مجموع نظرات مشتریان را به زبانی دیگر و از قول خود بیان نمایید. به عنوان مثال سایت FreshBooks که مربوط به ارائه برنامههای حسابداری است از طریق نظر سنجی مشتریان خود فهمید که مشتریان خواهان حسابداری آسانتر و سریعتر هستند،بنابراین در معرفی و تبلیغ محصولاتش درباره وجود چنین قابلیتهایی سخن گفت. در نتیجه برنامههای او برای کاربران جذاب و کاربردی به نظر رسید زیرا از زبانی که احتمالا مخاطبان گاه به گاه به خود گفته بودهاند استفاده شده بود.
14. روی فروش اشتراکهای طولانی مدت متمرکز شوید.
اگر شغل شما مبتنی بر خدمات و فروش نرم افزارها و یا ارائه SaaS است، احتمالاً براساس اشتراک ماهانه فروش میکنید. بهتر است مشتریان احتمالی خود را تشویق به استفاده و خرید اشتراکهای بلند مدتتر از یک ماه، مثلا سه ماهه و یا یک ساله کنید.
به طور معمول ممکن است این برنامههای سالانه با تخفیف ارائه شوند اما از آنجایی که درآمد بیشتری را تضمین میکنند، برای شرکتها سودمند هستند. میتوانید در صفحه فروش خود، برنامههای سالانهتان را ذکر کنید و دلایل قانع کنندهای برای استفاده از آنها به مشتریان ارائه دهید.
برای مثال، سایت Grammarly به سه روش مختلف میفروشد: ماهانه ، سه ماهه و سالانه. درواقع این سایت مشتریان را با ارائه قیمت مناسب برای خرید اشتراک سالیانه تشویق میکند. همچنین میتوانید با ایجاد یک پیشنهاد ویژه مشتریان را ترغیب به تمدید محصول به صورت مکرر کنید.
15. نظر مخاطبان را به سمت عنوان اصلی جلب کنید.
اگرچه احتمالاً شنیده اید که باید عناوین خود را شفاف و مشخص ذکر کنید، اما ممکن است نشنیده باشید که باید بر روی نحوه نمایش عناوین خود نیز متمرکز شوید. نمایش تصویر و متن در اطراف عنوان اصلی، میتواند تغییرات قابل توجهی در میزان جذب مشتریان ایجاد کند.
برای نمونه، شرکت میندوالی در این مورد آزمایشی انجام داده است. آنها فرض میکردند که چهرههای خندان کنار تیتر، حواس مخاطبان را از کلمات منحرف میکند. بنابراین تصویر را حذف کرده و بر روی متن متمرکز شدند. پس از مدتی به این نتیجه رسیدند که به جای حذف کامل تصاویر بهتر است یک تصویر پس زمینه ظریف اضافه کنند و عنوان را در دو خط مجزا نشان دهند.
این نسخه با افزایش 23.41 درصدی عملکرد بهتری نسبت به سایر تستهای انجام شده روی عنوان داشت. بنابراین با تغییر عناوینی که برای تبلیغ محصولات خود استفاده میکنید، میتوانید بازدیدکنندگان بیشتری را نسبت به خرید محصولات خود ترغیب نمایید.
16. از چت و ارتباط زنده با مشتریان استفاده کنید.
به طور ایده آل شما باید به تمام اعتراضات و یا سوالات مشتریان خود پاسخ دهید. اما گاهی به دلیل حجم بالا و متفاوت سوالات این کار غیر ممکن میشود.شما میتوانید با نصب کردن یک برنامه گفتگوی زنده در صفحه وب سایت خود مشکل را برطرف کنید. این قابلیت به مشتریان اجازه میدهد تا به سرعت با شما ارتباط برقرار کنند و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند.
از آنجایی که اکثر مشتریان مستقیماً مسائل خود را از طریق ایمیل یا طرق دیگر عنوان نمیکنند پس این یک روش عالی برای برقراری ارتباط و پاسخ به سوالات و انتقادات آنهاست. تعدادی از شرکتها با افزودن برنامههای چت در وب سایت خود موفقیت چشمگیری در فروش داشته اند. Intuit با افزودن ویژگی چت، نرخ فروش خود را به میزان قابل توجهی افزایش داد.
یکی از ویژگیهای معمول برنامههای چت وجود سوالات پیش فرضی است که توسط بازدید کنندگان مطرح میشود. بنابراین مدیریت پاسخ به اعتراضات، سوالات و انتقادات راحتتر میشود.
17. رضایت مشتریان را اثبات کنید.
در یک بازاریابی موفق هیچ تبلیغی به اندازه نظرات مستقیم مشتریان درباره کیفیت محصولات و یا خدمات شما موثر نیست. این ویژگی به بازدیدکنندگان اجازه میدهد که به طور مستقیم از نظرات مشتریان اطلاع حاصل کنند و حتی در صورت لزوم با آنها در ارتباط باشند.
شما میتوانید اعلانهای کوچکی در گوشه پایین سمت چپ وب سایت خود قرار دهید که در آن نام کاربر و همچنین تصویر و کالایی را که خریداری کرده است نشان دهد.سایت Leadpages در صفحه قیمت گذاری خود این عمل را انجام داده است. در این صفحه به طور مداوم خریدهای اخیر مشتریان – از چند ساعت تا چند روز قبل – نشان داده میشود.
برای کسی که در مورد خرید محصول شما بلاتکلیف است، این عامل میتواند یک محرک قدرتمند محسوب شود.
18. ارتباط با مشتریان را شخصی سازی کنید.
اگر از استراتژی دعوت عمومی به خرید استفاده میکنید، شاید زمان آن رسیده باشد که روش جدیدی را امتحان کنید. به جای استفاده از زبان عمومی، خوانندگان را به طور شخصی مورد خطاب قرار دهید. استفاده از ضمیر اول و یا دوم شخص مانند “من” یا “شما” میتواند به مراتب موثرتر واقع شود. این روش به جملات شما صمیمیت خاصی میدهد و آن را شبیه به یک گفتگوی درونی و دوستانه با مشتری میکند.
Shopify به جای استفاده از “شروع دوره آزمایشی رایگان” از “شروع دوره آزمایشی رایگان شما” استفاده میکند.
مثل همیشه توصیه میکنیم چند گزینه مختلف را آزمایش کنید. گزینههای موجود در سایت خود را مانند شرکت Shopify طراحی کنید “شروع دوره آزمایشی رایگان شما” و یا میتوانید از صدای درونی مشتری استفاده کنید، “شروع دوره آزمایشی رایگان من“.
و یا همانطور که Jon Morrow توصیه میکند، میتوانید زبان محاوره ای بیشتری مانند “اوه بله”، “بی خیال” و غیره را امتحان کنید. از آنجایی که نگارشهای محاوره ای و صمیمانه تا حدودی غیر منتظره هستند میتوانند توجه بازدیدکنندگان شما را به خود جلب کنند و در نتیجه فروش بیشتری را در پی داشته باشند.
19. طرح یا گزینهای را پیشنهاد دهید.
اگر تعداد برنامهها و یا گزینههای انتخابی شما زیاد باشد کاربران به سرعت تحت فشار قرار میگیرند و نمیدانند چه چیزی را انتخاب کنند. ممکن است فکر کنید اگر بازدیدکنندگان میان صدها گزینه گیج شوند در نهایت محصول گرانتر را انتخاب میکنند. اما سخت در اشتباهید زیرا معمولا زمانی که کاربران گیج میشوند فقط سایت شما را ترک میکنند.
اگر واقعاً میخواهید احتمال خرید مشتریان را بالا ببرید، باید ابتدا مراحل خرید را تا حد ممکن برای آنها آسان کنید. بهترین راه برای انجام این کار انتخاب یک طرح و پیشنهاد صریح به آنهاست. با دلایلی به مشتریان ثابت کنید که بهترین گزینه برای آنها کدام محصول است. سایت Freshdesk از میان صدها گزینه موجود در سایت خود توجه بازدیدکنندگان را به تعدادی محدودی از محصولات خود جلب میکند.
توجه داشته باشید که Freshdesk فقط نمیگوید “این یکی را بخر”. آنها پیشنهاد خود را با یک عبارت ارائه میدهند. به عنوان مثال: “بهترین گزینه برای مشاغل تازه تاسیس”. از آنجایی که پایگاه کاربری آنها شامل مشاغل تازه تاسیس زیادی است، این عنوان بلافاصله توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب خواهد کرد.
20. برای جذب مشتریان خاص تبلیغات خود را سفارشی کنید.
اگر تبلیغات خود را بروز رسانی نمیکنید، یک فرصت بزرگ برای افزایش مشتری را از دست دادهاید. زمانی که بازدید کننده ای وارد سایت شما میشود، باید بلافاصله از نیازها و خواستههای او اطلاع حاصل کنید. در غیر این صورت شانس جذب مشتری را از دست خواهید داد. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، باید تبلیغاتتان را سفارشی کنید تا مخاطبان خاص را به سمت خود جذب نمایید.
به عنوان مثال، تصور کنید که یک فروشگاه آنلاین دوچرخه دارید. شما باید قادر باشید دوچرخههای مختلف را متناسب با نیاز مشتریان به آنها ارائه دهید. بنابراین باید به مشتریان بالقوه ای که از دوچرخههای مسابقه ای و یا دوچرخههای کوهستانی استفاده میکنند تبلیغات سفارشی جدید متناسب با نیازهای آن ها ارائه دهید.
این نوع تبلیغات سفارشی ارزش سرمایه گذاری را دارند و فروش چشمگیری را رقم خواهند زد. مثلا شرکت ساعتهای لوکس Watchfinder با هدف گذاری مجدد تبلیغات به 1.300٪ ROI دست پیدا کرد. این شرکت انواع مختلف ساعتها را بر اساس انواع ساعتهای مورد علاقه مشتریان ارائه و تبلیغات خود را سفارشی کرد.
21. طرح خود را بهبود ببخشید.
چنانچه طراحی وب سایت شما قدیمی است مشتریان خود را به زودی از دست خواهید داد. پس روی طراحی وب سایت خود سرمایه گذاری کنید و افراد متخصص در این زمینه را استخدام نمایید. سایت Basekit با استفاده از رنگهای روشنتر و جسورانه در صفحه فروش خود، میزان فروش را 25 درصد افزایش داد.
این سایت در صفحه اصلی خود برای قسمت دسته بندی محصولات از رنگ خاکستری تیره و برای پس زمینه از خاکستری روشن استفاده کرده بود پس از مدتی آن را اصلاح و برای هر طرح رنگهای روشنتری را در نظر گرفتند و یک گزینه رنگارنگ “شروع به کار” را اضافه کردند. شما به منظور بهبود فروش خود باید دائماً در طراحی وب سایت خود تغییرات تدریجی ایجاد کنید.
در فروش آنلاین هیچ مکانی مهمتر از صفحه وب سایت نیست. بنابراین روی آن سرمایه گذاری کنید. اگر به تازگی شروع به کار کردهاید، توصیه میکنیم از رنگهای پررنگ برای نمایش برنامههای خود استفاده کنید. گزینههای فراخوان عمل مانند “اقدام کنید” را نیز مشخص کنید و یک طرح محبوب یا پیشنهادی را برجسته نمایید.
22. حمل و نقل رایگان داشته باشید.
تحقیقات انجام شده توسط Acquisio نشان میدهد که 47٪ از خریداران در زمان ورود به صفحه صورتحساب خود در صورتی که متوجه شوند هزینه حمل و نقل رایگان نیست از خرید منصرف میگردند.
یعنی حدود نیمی از خریداران بالقوه شما! اگر در افزایش فروش خود مصمم هستید، باید به دنبال راهی به منظور جلوگیری از خروج مشتریان به دلیل سیاست حمل و نقل خود باشید. چند روش برای این مسئله وجود دارد:
با محاسبه اعداد و ارقام ممکن است دریابید که اگر سفارش کل، بیش از یک نرخ مشخص باشد میتوانید هزینه حمل و نقل را تأمین کنید. یکی از مزایای مشخص نمودن حداقل میزان خرید به منظور حمل و نقل رایگان ان است که مشتریان برای آنکه از این خدمات استفاده کنند ممکن است میزان سفارش خود را کمی بالاتر برند. به عنوان مثال شرکت آمازون برای استفاده از خدمات حمل و نقل رایگان حداقل میزان خرید مشتری را 35 دلار در نظر گرفته است به این طریق افرادی که 25 دلار سفارش دارند معمولاً 10 دلار کالای دیگر به جای هزینه رفت و آمد خود با وسیله نقلیه سفارش میدهند.
حمل و نقل رایگان موضوعی است که برای مخاطبین جذابیت بالایی دارد، بنابراین در تعیین آن محتاطانه عمل کنید. اگر نمیتوانید حمل و نقل رایگان ارائه دهید،یک نرخ ثابت برای آن در نظر بگیرید. با این روش مشتریان دیگر نگران تغییر قیمت غیرمنتظره ای در اواسط فرایند پرداخت نخواهند شد.
23. از چتباتهای فروش برای افزایش فروش آنلاین استفاده کنید.
چتباتهای فروش بهعنوان یک ابزار موثر در بهبود تجربه مشتری و افزایش فروش آنلاین شناخته میشوند. بر اساس تحقیقات علمی، استفاده از چتباتها در وبسایتها و پلتفرمهای آنلاین منجر به افزایش تعامل با کاربران و بهبود نرخ تبدیل میشود. این چتباتها با پاسخگویی سریع و 24/7 به سوالات مشتریان، فرایند خرید را تسهیل کرده و احتمال خرید را بالا میبرند.
مطالعات نشان دادهاند که زمان پاسخدهی سریع عامل حیاتی در تصمیمگیری مشتریان است. کاربرانی که بلافاصله پاسخ سوالات خود را دریافت میکنند، تمایل بیشتری به ادامه خرید دارند. چتباتها همچنین میتوانند پیشنهادهای شخصیسازیشده ارائه دهند و کاربران را به محصولات مرتبط هدایت کنند، که این امر نیز میزان فروش را افزایش میدهد.
موسسه Gartner پیشبینی کرده که تا سال 2025، 80% از تعاملات مشتری بدون دخالت انسانی انجام خواهد شد، که نشاندهنده نقش کلیدی چتباتها در آینده فروش آنلاین است.
یکی از نمونههای موفق در این زمینه، چتبات کایاب است. این چتبات هوشمند به عنوان یک دستیار خرید مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت میکند و با تحلیل سریع نیازهای مشتریان، محصولاتی را پیشنهاد میدهد که به بهترین شکل با نیازهای آنها همخوانی دارند. کایاب همچنین میتواند پیامهای تبلیغاتی هدفمند ارسال کرده و کاربران را برای خرید تشویق کند.
چتباتها مزیتهای مهمی مانند:
- کاهش هزینههای نیروی انسانی
- افزایش رضایت مشتری
- جلوگیری از ازدحام درخواستها
را ارائه میدهند و در نتیجه به ارتقای فروش آنلاین کمک میکنند. پیشنهاد میشود در طراحی وبسایت خود، یک چتبات فروشنده مانند کایاب را برای ارتباط موثر با مشتریان و تقویت استراتژیهای بازاریابی پیادهسازی کنید.
انواع روش خرید از فروشگاه اینترنتی
قبل از خرید از هر فروشگاه اینترنتی، نکته مهمی که باید توجه کنید، اعتبار آن فروشگاه و قابل اعتماد بودن آن است. برای اینکه از معتبر بودن فروشگاه مطمئن شوید، روی نماد اعتماد کلیک کنید و اطلاعات فروشگاه را ببینید.
- پرداخت با کارت اعتباری: این نوع روش پرداخت اینترنتی، شناختهشده ترین روش در ایران است. کافیست برای پرداخت مبلغ، اطلاعات کارتتان را وارد کرده و خریدتان را انجام دهید.
- پرداخت از طریق کیف پول دیجیتال: ولتهای دیجیتال مثل پیپل و گوگل پی هم روز به روز معروفتر میشوند. امنیت این روش پرداخت خیلی بالاست اما برای ایرانیها چندان جاافتاده نیست و به خاطر تحریمها گاها دشوار است.
- انتقال بانکی: در انتقال بانکی، مشتری پول را از حساب بانکیاش به حساب بانکی فروشنده انتقال میدهد.
- پرداخت در هنگام تحویل: یعنی زمانی که کالا را تحویل گرفتید، پس از اطمینان از صحتش، مبلغ را پرداخت میکنید.
- پرداخت از طریق موبایل: در این روش، مشتری مبلغ خرید را از طریق موبایلش پرداخت میکند. روشی آسان که تقریبا همه با آن آشنایی دارند.
نتیجهگیری
اگر در تلاش برای افزایش فروش آنلاین هستید، باید روشهای فروش اینترنتی ای را به کار بگیرید که تا کنون هیچ یک از رقبای شما از آن استفاده نکرده اند. برای انجام این کار، باید خلاقانه تصمیم بگیرید و در مورد نتایجی که به دست میآورید تحقیق کنید و سپس آنها را مورد آزمایش قرار دهید. اگر منجر به افزایش فروش شما شد آن را ادامه دهید در غیر این صورت هر چه سریعتر به فکر روش دیگری باشید.