در دنیای امروز فناوری، کاربران بهدنبال روشهایی بهینهتر برای پیامرسانی و برقراری تماس هستند. آنها از شبکههای مختلف مخابراتی و اینترنت بیسیم و داده استفاده میکنند تا ارتباطات خود را تسهیل کنند. در این میان، پیامرسانی همچنان یکی از پرکاربردترین روشهاست و شرکتها و اپراتورهای مختلف، سعی در بهینهسازی آن دارند. پیامرسانی RCS یکی از روشهایی است که شرکتها از آن برای بهینهکردن ارتباط بین تلفنها و شبکهها از آن استفاده میکنند.
پیامرسانی RCS چیست؟
پیامرسانی RCS (Rich Communication Service) بهعنوان جدیدترین راهحل چالشهای پیامرسانی بین دستگاههای مختلف شناخته میشود. گوگل به شدت برای توسعه RCS تلاش میکند، اما هنوز تعداد اپراتورهای پشتیبان این استاندارد زیاد نیست.
بهطور خلاصه، RCS را میتوان مجموعهای از استانداردهای ارتباطی دانست که SMS و MMS و تماس را بهصورت یکپارچه پوشش میدهد. چنین سبکی از پیامرسانی، ارسال و دریافت پیام در گوشیهای هوشمند را بیشازپیش به اپلیکیشنهای پیامرسان همچون واتساپ، تلگرام، فیسبوک مسنجر، گوگل هنگآوتس و بسیاری دیگر شبیه میکند. درواقع، RCS تلاش میکند پیامرسانی سنتی پیامکی را به استانداردهای مدرن نزدیک کند؛ استانداردهایی که شامل قابلیتهای مرسوم در اپلیکیشنهای پیامرسان میشود.
در سال ۲۰۰۷، گروهی از شرکتهای صنعت مخابرات بنیادی بهنام Rich Communication Suite تأسیس کردند تا سرویس ارتباط میان کاربران با اپراتورهای متفاوت را مبتنیبر فناوری IMS یا IP Multimedia Subsystem توسعه دهند. کارشناسان و متخصصان میدانند پیامکهای متنی و تماسهای صوتی کاربری مناسبی به مصرفکننده میدهند؛ اما قطعا از تمامی ظرفیتهای شبکهی زیرساخت خود استفاده نمیکنند. بههمیندلیل، آنها سه هدف را در برنامهی جدید دنبال میکردند:
- استفاده از فهرست مخاطبان با رویکرد بهینهتر که اطلاعات بیشتری دربارهی افراد را شامل شود. بهعنوان مثال، دردسترسبودن آنها یا خواندهشدن پیامها در فهرست بهینه مدنظر بود؛
- توسعهی سیستم پیامرسانی بهینه که قابلیتهای اضافه همچون چت زنده و ارسال و دریافت ایموجی و اشتراک داده را بین افراد ممکن میکرد؛
- پشتیبانی از تماسهای بهینه که قابلیتهایی همچون تماس ویدئویی و اشتراک داده را در لحظه ممکن میکرد.
RCS با هدف پیامرسانی حرفهای بدون نیاز به اپلیکیشنهای متفرقه تدوین شد
با نگاهی به برنامههای بالا، متوجه میشوید گوشی هوشمند شما امروزه با استفاده از اپلیکیشنهای متفرقه قابلیت انجام همهی آنها را دارد. در این مطلب، نکتهی مهم آن است که چنین خدماتی جزو قابلیتهای پیشفرض گوشی کاربر هستند و در هر گوشی با قابلیت پیامرسانی و برقراری تماس، میتوان آن را پیادهسازی کرد. درواقع، اگر اپراتورها بهدرستی سرویسدهی کنند، بدون نیاز به دریافت برنامههای متفرقه و ثبتنام در سرویسهای اضافی، میتوان قابلیتهای گفتهشده را از گوشی هوشمند دریافت کرد.
انجمن GSM، برگزارکنندهی کنگرهی سالانهی Mobile World، باتوجهبه برنامههای بنیاد Rich Communication Suite، آنها را برای آیندهی صنعت مناسب دید و یک سال بعد، کمیتهی RCS Steering را تأسیس کرد. هدف از تأسیس کمیتهی مذکور، پشتیبانی از ایدهی پیادهسازی خدمات بالا و تشویق اپراتورهای متعدد در سرتاسر جهان به پیادهسازی آنها بود. آنها از آن زمان، بهینهسازی و گسترش استانداردها را انجام دادند و همگی را زیر چتر RCS مطرح کردند.
اهمیت RCS برای اندروید
اهمیت پشتیبانی از RCS برای اندروید و گوگل کاملا روشن است. اپل خدمات کامل مذکور را در iMessage به کاربرانش عرضه میکند؛ درنتیجه، اکوسیستم رقیب هم باید به چنین خدماتی دسترسی داشته باشد. اگر تجربهی کار با iMeesage و ترکیب آن با سرویس دیگر کوپرتینوییها، یعنی FaceTime را داشته باشید، به ارائهی تمام قابلیتهای RCS در آن پی میبرید. تماسهای صوتی و تصویری بهراحتی دردسترس کاربر هستند و چتهای گروهی بزرگ بهآسانی ایجاد میشوند و با استفاده از قابلیتهای اشتراک محتوای رسانهای، گزارش تحویل و خواندن پیام و حتی گزارش وضعیت «در حال نوشتن» مخاطب مواجه هستیم. بهعلاوه، قابلیت استفاده از SMS بهعنوان راهکار جایگزین در اپلیکیشن اپل عرضه میشود. درمجموع، تا زمان همهگیرشدن RCS، میتوان سرویس iMessage را بهترین اپلیکیشن پیامکی نامید.
RCS بهترین ابزار رقابتی اندروید در برابر iMessage اپل خواهد بود
گوگل از قوتهای رقیب خود اطلاع دارد؛ بههمیندلیل، همهی تلاش خود را میکند تا اپراتورها از RCS پشتیبانی کنند. این غول دنیای جستوجو در فوریهی ۲۰۱۶ شرکتی بهنام Jibe را خرید. شرکت مذکور سرویسی عرضه میکرد که اپراتورها و تولیدکنندههای گوشیهای هوشمند و همهی بازیگران دخیل در اکوسیستم میتوانستند با استفاده از آن، همهی قابلیتهای RCS را در مجموعهای مناسب دریافت کنند؛ درنتیجه، اپراتورهایی همچون AT&T میتوانند با استفاده از Jibe در گوشیهای خود، امکان ارسال و دریافت پیام و برقراری تماس را شبیه به سرویس iMessage به کاربر عرضه کنند. البته مخاطب کاربر نیز باید در اپراتوری با قابلیت پشتیبانی از RCS عضو باشد. ازآنجاکه ۸۰ درصد از گوشیهای هوشمند جهان از اندروید استفاده میکنند و به iMessage دسترسی ندارند، قابلیتهای مذکور اهمیت و کاربرد بسیاری پیدا میکنند.
اپل تقریبا هیچ برنامهای برای ارائهی iMeesage در اندروید ندارد. بهعلاوه، گوگل هم بارها تلاش کرده سرویس مشابهی برای اندروید عرضه کند که با شکست مواجه شده است. وقتی RCS بهخوبی در میان اپراتورها و شرکتها پیادهسازی شود، گوگل جایگزینی عالی دربرابر iMessage خواهد داشت که ارتباط آسان را بین دستگاههای متفاوت ممکن میکند و قدرتی برابر با سرویس اپل خواهد داشت.
مزایای RCS
RCS را میتوان مجموعهای از استانداردهای ارتباطی دانست که SMS و MMS و تماس را بهصورت یکپارچه پوشش میدهد. این نوع پیامرسانی، ارسال و دریافت پیامها در گوشیهای هوشمند را به اپلیکیشنهای پیامرسانی همچون واتساپ، تلگرام، فیسبوک مسنجر، گوگل هنگآوتس و بسیاری دیگر شبیه میکند. در واقع، RCS تلاش میکند پیامرسانی سنتی پیامکی را به استانداردهای مدرن نزدیک کند؛ استانداردهایی که شامل قابلیتهای مرسوم در اپلیکیشنهای پیامرسان میشود.
توسعه و پشتیبانی
سامسونگ و گوگل در حال توسعه اپلیکیشن پیامرسان جدیدی هستند تا این فناوری را بهبود بخشند. اگرچه تعداد اپراتورهای پشتیبان هنوز زیاد نیست، ولی تلاشهای گوگل نشاندهنده اهمیت این فناوری در آینده است.
مقالات مرتبط
کاربردهای RCS
اطلاع از کلیات RCS مانند هر فناوری دیگر به درک بهتر رخدادها و اصطلاحهای دنیای فناوری کمک میکند. اطلاعات زیادی درباره RCS در سطح اینترنت وجود دارد و هرکدام بخشهایی از آن را پوشش دادهاند. در این مطلب، به بررسی عمیقتر RCS و کاربردهای آن در دنیای فناوری میپردازیم که بهویژه برای کاربران سیستمعامل اندروید مفید خواهد بود.
نتیجهگیری
پیامرسانی RCS به کاربران این امکان را میدهد تا با استانداردهای جدید و بهبود یافته، تجربهای مشابه با اپلیکیشنهای پیامرسان محبوب را در پیامهای سنتی داشته باشند. این فناوری با یکپارچهسازی قابلیتهای متنوع، تجربه پیامرسانی را بهبود میبخشد و بهعنوان یکی از نوآوریهای مهم در دنیای ارتباطات مطرح است.